اسفندیار سردار ایرانی

0 550

اسفندیار و یا اسفندیاذ از نجیب زادگان ایرانی بود که در زمان فرمانروایی یزدگرد سوم آخرین پادشاه ایران فرمانداری آذرآبادگان را بر عهده داشت. اسفندیار پسر فرخ زاد هرمز و برادر زاده رستم فرخزاد بود که از خاندان بزرگ اسپهبدان بودند. او همچنین دارای 4 برادر بود به نام های فرخان،بهرام، سهراب و شهرام.

زندگی‌ نامه اسفندیار
نام اسفندیار برای نخستین‌ بار در سال های شوم 643 و 642 میلادی نوشته شده است که او با موتا سردار ایرانی متحد شد و با اعراب در نزدیکی های شهر همدان با اعراب جنگید. با این اوصاف آنان از اعراب شکست خوردند و موتای دیلمی نیز در این جنگ جان باخت. اسفندیار نیز ناچار با سپاهش به آذرآبادگان بازگشت.
چند سال پس از آن جنگ یعنی در سال 651 میلادی، اعراب به آذرآبادگان هجوم بردند، اسفندیار همراه برادرش بهرام، بار دگر در برابر اعراب صف آرایی کرد ولی این بار نیز به دلیل کمبود نیرو در برابر اعراب شکست خورد و در حین نبرد اسفندیار گرفتار دشمن شد.
آورده اند که پس از دستگیری اسفندیار، او به سردار عرب بوکیر بن عبدالله پیشنهاد داد که اگر به دنبال به دست آوردن آذرآبادگان هستی باید با خود او صلح کنی وگرنه در صورت قتل او تمام مردم آذرآبادگان به خونخواهی او به جنگ اعراب به پا خواهند خواست.

پس سردار عرب به پیشنهاد او گوش فرا داده و با او صلح کرد. با این حال، بهرام، برادر اسفندیار، هیچگاه تسلیم نیروهای مسلمانان نشد و به مقاومت های سرسختانه خود ادامه داد. با این همه اوصاف، پس از مدتی از اعراب شکست خورد و ناچار از آذرآبادگان گریخت. پس از این وقایع هیچ چیز دیگری در مورد اسفندیار گفته نشده است.

سرچشمه

  • تاریخ ایران بعد از اسلام – زرین کوب
0 0 رای ها
رأی دهی به این نوشته
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
اندیشه خود را به یادگار بگذارید!x