آریازاد ( شهبانوی اشکانی )

0 482

آریا زاد ( یا آریازاته ، به معنای « زادهٔ ایرانی » ) که به نام آتوما نیز مشهور و نامی است ، شهبانوی ایران ، ملکه مادر ( به عنوان مادر ارد یکم ) و نیز همسر گودرز یکم نهمین اشک از شاهنشاهی اشکانی بود که از سال ۹۱ تا ۸۷ / ۸۰ پیش از میلاد بر ایران فرمانروایی میکرد . وی همچنین یک شاهدخت آرتاشسی اهل ارمنستان و دختر تیگران دوم پادشاه ارمنستان ( حکومت ۹۵ تا ۵۵ پیش از میلاد ) و کلئوپاترا پونتوس بود .
او با پادشاه گودرز یکم اشکانی پیمان زناشویی بست . از طریق این وصلت ، وی ملکه امپراتوری اشکانی شد .
آریا زاد از دودمان خاندان اشکانی و دارای دین و مذهب مزدیسنا بود . او از همسرش گودرز یکم یک فرزند به نام ارد یکم داشت که پس از پدرش بر تخت سلطنت نشست .
بر اساس قوانین زرتشتی ، فرمانروا می‌ توانست با چند زن ازدواج کند ، که به همه آن‌ ها به‌ طور معمول عنوان یونانی « باسیلیسا » ( شهبانو ) داده می‌ شد . پادشاه همچنین می‌ توانست دارای همسران مشروع بدون عنوان و فرزندان قانونی از زنان کنیز قصر و هتایراهای یونانی ( به گونه‌ ای از تن ‌فروشان در یونان باستان گفته می‌ شده ‌است که جدا از تن‌ فروشی و ارائهٔ خدمات جنسی ، به عنوان هنرمند ، ارائه ‌دهندهٔ سرگرمی و سخنور نیز خدمت می‌ کرده‌ اند . برخلاف عموم زنان یونان باستان ، زنان هتایرا تحصیل ‌کرده و آموزش‌ دیده بودند و اجازهٔ ورود به سمپوزیوم را دارا بودند ) که در مهمانی ‌ها از آن ‌ها استفاده می‌ شد ، باشد ، اما هیچ سلسله مراتبی برای همسران پادشاه شناخته‌ شده نبود .

4 1 رای
رأی دهی به این نوشته
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
1
0
اندیشه خود را به یادگار بگذارید!x