آمیتیس ،شاهدخت هخامنشی (دخترخشایارشا)

0 819

آمیتیس (قرن پنج قبل از میلاد) شاهدخت هخامنشی ، دختر خشایارشا یکم ، و شهبانو آمستریس ، و نیز خواهر تنی اردشیر یکم بود .وی با یک نجیب زاده ایرانی به اسم بغابوخش که فرزند زوپیر بود ازدواج کرد. آمیتیس از همسر خود دو پسر با نام های زوپیر و ارتوفیوس داشت .

آمیتیس و مادرش در دوران حکومت اردشیر یکم زنان قدرتمند و پر نفوذ دربار بودند . بغابوخش ساتراب سوریه بود .
او پس از به قتل رسیدن ایناروس بر علیه شاه هخامنشی شورش کرد . آمیتیس به همراه آرتاریوس برای آشتی میان بغابوخش و اردشیر راهی سوریه شدند. آمیتیس همسر خود را تشویق به پایان شورش کرد سپس او (بغابوخش) را به دربار بازگرداند.

پس از یک مدت هنگامی که اردشیر به شکار رفته بود شیری به طرف وی حمله کرد بغابوخش شیر را کشت و جان شاه (اردشیر) را از مرگ حتمی نجات داد اما کارش توهین به شاه تلقی می شد به همین سبب شاه حکم اعدامش را صادر کرد اما باز هم با میانجی گری آمیتیس (همسر بغابوخش) و مادرش حکم تغییر یافت و بغابوخش به سواحل دریای سرخ تبعید شد .
بعد از گذشت زمانی به واسطه و میانجی گری مجدد آمیتیس بخشیده شد و به دربار بازگشت .

آمیتیس پس از مرگ شوهرش با آپولونیوس یونانی ، پزشک مخصوص خود وارد رابطه عاشقانه شد اما پس از آشکار شدن رابطه آنها اردشیر دستور داد آپولونیوس را شکنجه و زندانی کنند ، وی پس از مدتی در اثر شکنجه درگذشت اما آمیتیس همچنان جایگاه واعتبار خود را در دربار شاه حفظ کرد .

آمیتیس در نهایت چندی پس از مرگ همسرش دار فانی را وداع گفت (فوت کرد) ، دینون از وی به عنوان زیبا ترین زن در آسیا یاد کرده است .

0 0 رای ها
رأی دهی به این نوشته
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
اندیشه خود را به یادگار بگذارید!x