آیوتاپا ( دختر مهرداد سوم و ملکه کوماژن )

0 167

آیوتاپا دختر مهرداد سوم فرمانروای کوماژن بود . وی بعد از ازدواج با برادر خود ، آنتیوخوس سوم ، به عنوان ملکه کوماژن سلطنت کرد .
او از ازدواج‌ خود صاحب دو فرزند به نام های آنتیوخوس چهارم کوماژن و شاهزاده خانم یولیا آیوتاپا شد .
آیوتاپا در ۲۰ پیش از میلاد متولد شد ، او خواهر آکا دوم کوماژن ، آنتیوخوس سوم کوماژن ( همسرش ) و آیوتاپا ملکه امسا بود .

« زندگی نامه »
آیوتاپا یک شاهزاده خانم از پادشاهی کوماژن بود که در نیمه دوم قرن اول قبل از میلاد و نیمه اول قرن اول میلادی زندگی می ‌کرد . وی دختر پادشاه مهرداد سوم کوماژن و ملکه آیوتاپا ( شاهزاده ماد آتروپاتن ) بود و تباری ارمنی ، یونانی و مادی داشت .
آیوتاپا احتمالاً در ساموساتا ، پایتخت پادشاهی کوماژن چشم بر جهان گشوده ، بزرگ شده و تحصیل کرده ‌است . برادرش آنتیوخوس سوم کوماژن بود که با وی پیمان زناشویی بست . زمانی که پدرش در سال ۱۲ پیش از میلاد از دنیا رفت ، برادرش ( همسرش ) به عنوان فرمانروای کوماژن جانشین پدرش شد .
آنتیوخوس سوم در سال ۱۷ میلادی از دنیا رفت . مرگ وی برای پادشاهی کوماژن تلخ و ناخوشایند شد . در زمان درگذشت آنتیوخوس ، کوماژن در نابسامانی و آشفتگی سیاسی قرار گرفت . علت های این رویداد ناشناخته است . اینگونه به نظر می ‌رسد ، که فرزندان آنها برای جانشینی پدرشان خیلی جوان بودند و هیچ نیرو و توانی برای پیشگیری از نا آرامی ‌های داخلی و متحد کردن شهروندان کوماژن نداشتند . پس از مرگ آنتیوخوس سوم ، دو جناح نمایان شده بودند : یک جناح به سرپرستی اشراف که می‌ خواستند کوماژن تحت سلطنت امپراتوری روم قرار بگیرد و جناح دیگر به رهبری شهروندان کوماژن بود که می ‌خواستند حکومت شاه را حفظ کنند .
جناح ‌های سیاسی کوماژن سفیران صلحی را به رم فرستاده بودند و به دنبال کمک و یاری از امپراتور روم تایبریوس ، برای تصمیم‌ گیری در مورد آینده کوماژن بودند . در واقع جناح‌ های سیاسی این واقعیت سیاسی را قبول کرده بودند که روم بسیار بانفوذ و قدرتمند است و آماده بودند که هر تصمیمی که تایبریوس بگیرد را بپذیرند و خود را برا زندگی تحت حاکمیت روم آماده کرده بودند .
تایبریوس تصمیم گرفت تا کوماژن را جزئی از استان روم سوریه کند . تصمیمی که تایبریوس گرفت با استقبال و خوش آمد بسیاری از شهروندان کوماژن روبه رو شد‌ ، اما عده ای ، به ویژه کسانی که طرفدار خانواده سلطنتی بودند ، از این فرجام ناراضی بودند . محل نگهداری آیوتاپا بعد از الحاق کوماژن ناشناخته است . فرزندان وی بزرگ شده و در رم زندگی می ‌کردند . در سال ۳۸ ، امپراتور روم کالیگولا ( سومین امپراتور روم بود ) فرمانروایی و سلطنت را به فرزندان خود آیوتاپا بازگرداند .

0 0 رای ها
رأی دهی به این نوشته
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
1
0
اندیشه خود را به یادگار بگذارید!x