استاتیرا دوم ( شهبانوی هخامنشی )

0 299

استاتیرا دوم یا ستاتیرا شهبانوی ایران و همسر داریوش سوم ، واپسین شاهنشاه هخامنشی ، بود . پیش از او آتوسا و پس از او استاتیرای سوم در مقام و جایگاه شهبانوی هخامنشی قرار داشتند .
وی در پارس چشم به جان گشود ، او از دودمان هخامنشی و دارای دین و مذهب مزدیسنا بود .
استاتیرا از همسرس داریوش سوم سه فرزند با نام های ستاتیرا ( استاتیرا ) ، دری په تیس و اوخوس داشت .

« اسارت »
داریوش سوم در زمان لشکرکشی علیه اسکندر مقدونی ، همسرش استاتیرا دوم ، پسرش اوخوس ( در شکم مادر ) ، دخترانش دری‌په‌تیس و استاتیرا و مادرش سی‌سی‌گامبیس را به همراه داشت . داریوش در پی شکست در نبرد ایسوس در سال ۳۳۳ پیش از میلاد ، گریخت و خانواده‌ اش به اسارت سپاهیان مقدونی درآمدند . داریوش بعد از این شکست خواستار صلح و آشتی با اسکندر مقدونی شد و شرایط صلح ، پرداخت غرامت از طرف ایران ، وصلت با خانوادهٔ سلطنتی ایران و واگذاری آسیای صغیر به اسکندر بود و در ازای این گذشت ‌ها از اسکندر خواسته شده بود که خانوادهٔ داریوش را بازگرداند . اسکندر این شرایط را قبول نکرد . و طبق گفته منابع اسکندر با اسیران با احترام برخورد میکرد .

« مرگ استاتیرای دوم »
سرانجام استاتیرا در اوایل سال ۳۳۲ پیش از میلاد در هنگام زایمان اوخوس درگذشت . اسکندر وی را به عنوان همسر شاهنشاه بزرگ ایران به خاک سپرد .
در سال ۳۲۴ پیش از میلاد دختر او به نام استاتیرا با اسکندر پیمان زناشویی بست و دختر دیگر او ، دری‌په‌تیس ، با هفستیون ، دوست صمیمی و سردار اسکندر وصلت کرد . اسکندر حدود یک سال بعد از این وصلت از دنیا رفت . به گفته پلوتارک هر دو دختر استاتیرا دوم توسط روشنک ، دیگر همسر اسکندر ، و پردیکاس ، یکی از سرداران وی ، به قتل رسیدند .

0 0 رای ها
رأی دهی به این نوشته
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
1
0
اندیشه خود را به یادگار بگذارید!x