بلاش ششم ( شاه اشکانی )

0 377

بلاش ششم یا وَلَگش ششم ، شاه اشکانی بود که از سال ۲۰۸ تا ۲۲۸ میلادی سلطنت کرد . پیش از او بلاش پنجم و پس از او اردوان پنجم بر تخت سلطنت نشستند . وی پسر و جانشین بلاش پنجم ، از دودمان اشکانیان و دارای دین و مذهب مزدیسنا بود .
در منابع تاریخی قدیم او را با نام بلاش پنجم می‌شناسند .

« سلطنت »
بلاش ششم در سال ۲۰۸ میلادی ، بعد از مرگ پدرش بلاش پنجم بر تخت سلطنت نشست . میان او و دیگر برادرش اردوان پنجم برای رسیدن به تاج و تخت و مقام شاهی نزاع صورت گرفت . نخست پیروزی با بلاش بود ، اما اردوان که فرمانروای ماد بود ، در سال ۲۱۳ میلادی دست به شورش زد . بعد از این شورش قدرت اردوان پنجم افزایش پیدا کرد و مدتی بعد زمام امور ایران را در دست گرفت و حکومت بلاش ششم محدود به قسمتی از بابل و سلوکیه شد .
حکومت او در آغاز برای چند سال بی چون و چرا بود ، تا اینکه برادرش اردوان پنجم بر علیه او قیام کرد . اردوان پنجم با موفقیت ، بسیاری از سرزمین‌ های امپراتوری از جمله ماد و شوش را تصرف کرد و به نظر می‌رسد که بلاش ششم تنها توانست سلوکیه را که در آنجا سکه ضرب کرده ‌است ، حفظ کند . چند سال بعد ، اردشیر بابکان ، اردوان پنجم را شکست داد و بدین ترتیب به حیات شاهنشاهی اشکانی خاتمه داد و شاهنشاهی ساسانی را پایه گذاری کرد . در طی چند سال بعدی نیز ، اردشیر سرزمین‌ های جدید خود را گسترش و توسعه داد و بلاش ششم را در میانرودان شکست داد .

« مرگ بلاش ششم »
سرانجام وی در سال ۲۲۸ میلادی در میانرودان درگذشت .
عکس فوق نگاره ای از سکه ی بلاش ششم ، شاه اشکانی میباشد .

0 0 رای ها
رأی دهی به این نوشته
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
4
0
اندیشه خود را به یادگار بگذارید!x