زبیده بیگم ( دختر شاه عباس یکم صفوی )

0 451

زبیده بیگم ، دومین دختر شاه عباس یکم پنجمین شاهنشاه ایران از دودمان صفوی و نامدارترین فرمانروای این سلسله از ملکه فخر جهان بیگم بود .

« زندگی نامه »
زبیده بیگم نزده استادان بزرگ دوران خود و به‌ خوبی تربیت شد و زینب بیگم عمه شاه عباس و بانوی قدرتمند و تاثیر گذار عصر صفوی در تربیت زبیده بیگم نقش کاملاً اساسی و بحث برانگیزی داشت . زبیده بیگم ، در سال ۱۶۰۳ برخلاف میلش با عیسی خان صفوی ( شاهزادهٔ ایرانی در زمان شاه عباس بزرگ بود ) پیمان زناشویی بست ، اما به او هیچ علاقه‌ ای نداشت و حتی به ‌صورت همسرش نگاه نمی‌کرد و حتی بر وی خنجر کشیده بود ، عیسی خان به ‌نزد شاه عباس شکایت و گلایه برد و شاه عباس زبیده بیگم را نصیحت کرد و بعد از آن زندگی سرشار از عشق و محبت میان زبیده بیگم و همسرش شکل گرفت . وی در سال ۱۶۰۵ اولین فرزندش ، جهان‌بانو بیگم را به‌ دنیا آورد و در سال ۱۶۱۱ پسرش محمد میرزا را به‌ دنیا آورد و به ‌دنبال آن دو پسر دیگر علی میرزا و معصوم میرزا را به ‌دنیا آورد .
عیسی خان صفوی ، در سال ۱۶۲۱ به‌ مقام و جایگاه قورچی ‌باشی رسید و تا سال ۱۶۳۱ در این مقام باقی ماند ، زبیده بیگم و همسرش در نزد شاه عباس بسیار عزیز و قابل احترام بودند . در سال ۱۶۲۹ شاه عباس درگذشت و اختلاف بر سر جانشینی آن صورت گرفت ، زینب بیگم و زبیده بیگم می‌ خواستند امامقلی میرزا را بر تخت سلطنت بنشانند یا اینکه محمد میرزا ، پسر ارشد و بزرگ زبیده بیگم که از طرف پدر و مادر به‌ خاندان صفوی می ‌رسید ، به سلطنت برسانند اما با مخالفت ‌های عیسی خان و خلیفه سلطانی ، سام میرزا ، پسر محمدباقر میرزا که شاه عباس وی را ولیعهد اعلام کرده بود به ‌سلطنت رسید . شاه صفی در سال ۱۶۳۱ با تحریک یکی از درباریان فرمان اعدام سه پسر زبیده بیگم و عیسی خان و کور کردن تمامی دختر زاده‌ های شاه عباس را صادر کرد و مقام عیسی ‌خان را از او سلب کرد و او را به شیراز تبعید کرد ، اما در راه به‌ دستور شاه صفی کشته شد .

« مرگ زبیده بیگم »
در سال ۱۶۳۲ در حرمسرا دسیسه ‌ای برای کشتن شاه صفی برپا شد ، زبیده بیگم نیز در آن دست داشت به ‌همین سبب شاه صفی فرمان داد ارباب حرم شاهی زینب بیگم از اصفهان خارج و به قزوین برود و زبیده بیگم را نیز زندانی و سپس او را مسموم کردند . او را پس از مرگ در ستی فاطمه ، در کنار فرزندانش به خاک سپردند .

0 0 رای ها
رأی دهی به این نوشته
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments