عالم شاه بیگم ( مادر بنیانگذار امپراطوری صفوی )

0 863

عالم‌ شاه بیگم یا حلیمه بیگی آغا ، ملکه مادر شاه اسماعیل یکم نخستین پادشاه و بنیانگذار امپراطوری صفوی ، همسر سلطان حیدر از مشایخ صفوی و نیز دختر اوزون حسن پادشاه و دسپینا خاتون دختر امپراتور ترابوزان ژان چهارم بود .
وی در سال ۱۴۶۰ میلادی در دیاربکر ، پادشاهی بایندریان چشم بر جهان گشود . او از خاندان بایندریان در هنگام تولد و پس از آن از خاندان صفوی ( هنگام ازدواج ) و دارای دین و مذهب اسلام ، شیعه بود .
عالم شاه بیگم از سال ۱۵۰۲ تا سال ۱۵۲۲ در مقام و جایگاه ملکه مادر قرار داشت ، پس از او تاجلی بیگم این مقام را از آن خود کرد .
نام کامل وی نواب علیه عالم شاه حلیمه بیگی آغا بود .

« زندگی »
وی را هنگام تولد مارتا نامیدند ، در سنین جوانی با شیخ حیدر پسر عمه خود پیمان زناشویی بست . بعد از ازدواج اسلام آورد و نامش به عالم ‌شاه بیگم تغییر یافت . حاصل این وصلت سه پسر با نام‌ های سلطان علی ، شاه اسماعیل یکم و ابراهیم میرزا بود .
عالم‌ شاه بیگم پس از کشته شدن شیخ حیدر در نبرد با شروانشاهان به‌ دستور برادرش سلطان یعقوب همراه با پسرانش به شهر استخر در فارس تبعید و زندانی شد . در این دوران شاه اسماعیل یک ساله بود . بعد از مرگ سلطان یعقوب پسرش سلطان بایسنقر بر تخت سلطنت نشست اما سلطان رستم به جنگ و پیکار با او برخاست و عالم ‌شاه بیگم را همراه فرزندانش آزاد کرد و سپس به تبریز آورد .
پس از چیره شدن رستم بر بایسنقر به علت ترس از قدرت سلطان علی ، به نبرد با او پرداخت و در نهایت سلطان علی کشته شد . عالم شاه بیگم پس از این اتفاق پسرانش ابراهیم و اسماعیل را به لاهیجان در گیلان فرستاد تا در آن جا نزد کارکیا میرزا علی تربیت شوند ، در این زمان عالم‌ شاه به رابط میان قزلباش و اسماعیل مبدل گشت .
عالم شاه بیگم یکی از حامیان اصلی شاه اسماعیل یکم برای تشکیل حکومت و پادشاهی صفویان بود . وی در انتقال قدرت به فرزندش نقش اساسی داشت .

« آرامگاه »
در حیاط مقابر بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی در اردبیل ، متصل بدیوار صحن بقعه ، مقبره کوچکی است منسوب به حلیمه بیگم .

« مرگ عالم شاه بیگم »
سرانجام عالم شاه بیگم در سال ۱۵۲۲ در سن ۶۲ سالگی درگذشت ، وی را در آرامگاه شیخ صفی در اردبیل به خاک سپردند .

0 0 رای ها
رأی دهی به این نوشته
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
اندیشه خود را به یادگار بگذارید!x