قره احمد پاشا ( وزیر اعظم سلطان سلیمان )

0 259

قره احمد پاشا ، وزیر اعظم سلطان سلیمان بود که از ۶ اکتبر ۱۵۵۳ تا ۲۸ سپتامبر ۱۵۵۵ در این مقام و جایگاه قرار داشت .
وی از دولتمردان آلبانیایی‌ تبار عثمانی بوده‌ است .

پیش از او رستم پاشا و پس از او نیز باز هم رستم پاشا این جایگاه را از آن خود کرد .

قره احمد پاشا ملیت امپراطوری عثمانی را داشت ، و دین و مذهبش اسلام بود .

وی در ۲۹ سپتامبر ۱۵۵۵ در استانبول درگذشت .

« زندگی »

قره احمد پاشا اصالتش آلبانیایی است و زندگیش را در قصر گذرانده‌ .
وی با فاطمه سلطان ، دختر سلیم یکم ، پیمان زناشویی بست .
او نخست به‌ عنوان سرپرست به روملی فرستاده شد و سپس در ۲۷ ژوئیهٔ ۱۵۵۲ رهبری و ریاست سربازان عثمانی را که اسیر قلعهٔ مجارستان شده ‌بودند در اختیار گرفت .
او در تانین‌میش (Tanınmış) به‌عنوان « فاتح » شناخته شده و معروف بود . علاوه‌براین ، در مجارستان ، ایران و گرجستان کارهای زیادی کرده ‌است . در سال ۱۵۵۲ ایرانیان در ارزنجان شکست خوردند و قره احمد پاشا به‌ جای سوکولو محمد پاشا در مجارستان برگزیده و منصوب شد .
پس از آن‌که سلطان سلیمان پسر ارشد و بزرگ خود ، شاهزاده مصطفی را در اکتبر ۱۵۵۳ اعدام کرد ، نارضایتی و ناآرامی در بین سربازان ایجاد شد که اقدام به سرزنش و نارضایتی از رستم پاشا در مرگ شاهزاده مصطفی کردند .
سلطان سلیمان در ۶ اکتبر ۱۵۵۳ ، رستم پاشا را خلع و قره احمد پاشا را به‌جای او برگزید ، اما دوباره رستم پاشا به مقام و جایگاه خود بازگشت و سلطان سلیمان را برانگیخت تا این‌که درنهایت حکم گناه‌کار بودن و اعدام قره احمد پاشا به وسیله سلطان سلیمان داده شد و در ۲۹ سپتامبر ۱۵۵۵ ، بعد از تشکیل جلسهٔ دیوان ، قره احمد به‌ فرمان سلطان سلیمان در مقابل چشمان همهٔ اعضای دیوان خفه شد .
در پشت این اتفاق خرم سلطان و دخترش مهرماه سلطان دست داشتند .
قره احمد پاشا قربانی دسیسه‌ و حیله ای شد که خرم سلطان علیه او ترتیب داده‌ بود تا دامادش رستم پاشا را دوباره به جایگاه وزارت اعظم برساند تا بتواند کنترل و اداره کل کشور را در دستانش بگیرد .

0 0 رای ها
رأی دهی به این نوشته
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
اندیشه خود را به یادگار بگذارید!x