مقدمه ای بر تاریخ امپراتوری عثمانی

6 400

امپراتوری عثمانی را میتوان به عنوان یک امپراطوری قدرتمند که در اواخر قرن13 میلادی شکل گرفت معرفی کرد.

این امپراتوری قدرتمند بیش از 600 سال بر سه قاره آسیا ، اروپا و افریفا حکومت کرد.

مورخین زیادی بر این باور هستند که امپراتوری عثمانی در واقع وارث سلجوقیان است.

درباره چگونگی تاسیس حکومت عثمانی مطالب بسیاری از تاریخ نگاران وجود دارد ، اما تاسیس این امپراتوری به طور قانونی بین سالهای 1280 تا 1299 میلادی توسط عثمان اول (همان عثمان غازی یا عثمان بیگ) انجام شد ، مردم این حکومت قبیله ای کوچک از ترک های اوغوز بودند ، این امپراتوری درزمان اوج خود پهناور ترین حکومت اسلامی ای بود که پس از فروپاشی عباسیان در قلمرو آناتولی شکل گرفت.

عثمان از همان اول میدانست که با افراد اندک قبیله خود ، نمیتواند حکومت و سر زمینی بزرگ برپا کند . از همین دلیل بود که از همان ابتدا سیاست برقراری پیوند خانوادگی با دولت ها و حکومت های مجاور را در پیش گرفت . همینطور وی با یک زن مسیحی ازدواج کرد.

عثمان به طور مداوم بر سر زمین خود می افزود و شهرهای زیادی را فتح میکرد که از مهم ترین این شهر ها بورسا بود. طبق وصیت عثمان پس از مرگش او را در همان شهر و درکلیسای قصر دفن کنند که بعد تبدیل به مسجد شد.

پس از عثمان فرزند بزرگش اورخان بر تخت عثمانی نشست ، غازی اورخان در میان بیگ های مستقر در مرز چهره ای برجسته بود ، او پس از به قدرت رسیدن برادرش علاالدین را به عنوان وزیر امور داخلی منسوب کرد ، از علاالدین به عنوان اولین وزیر امپراتوری عثمانی یاد میشود. همچنین خود اورخان در آن زمان به عملیات جنگی روی آورد تا در دو جبهه از داخل و در جهت افزایش قلمرو خود موجبات رشد را فراهم کند .

راجع به اورخان مفصلا صحبت خواهیم کرد.

به طور کلی از ویژگی های عثمانی در زمان سلطان اورخان میتوان به دلایل زیر اشاره کرد:

1-نظامی گری و مقررات و عمل به مقررات

2-وجود روحیه دینی جدی

3-موقعیت جغرافیایی مناسب عثمانی در آناتولی

4-اوضاع سیاسی مناطق اطراف عثمانی

همینطور در این دوره از حکومت عثمانی مردم از نظر فرهنگی و همینطور از نظر هنری بخصوص در مواردی چون معماری رشد بسیاری داشته اند که در فصل دوم مفصلا در مطلبی جدا به آن خواهیم پرداخت.

4 4 رای ها
رأی دهی به این نوشته
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
اندیشه خود را به یادگار بگذارید!x