مهرداد دوم اشکانی که بود؟ اقدامات و وقایع زمان او

0 1,259

مهرداد دوم که بود؟

مهرداد دوم شاه اشکانی یکی از شاهان اشکانی بود که در حدود قرن سوم پیش از میلاد حکومت می‌کرد. او پسر و جانشین اردوان یکم بود و نخستین دوره حکومتی اشکانی را آغاز کرد. مهرداد دوم پس از مرگ پدرش در سال 211 پیش از میلاد به تاج و تخت نشست. از سکه مهرداد دوم اشکانی میتوان به چهره او پی برد.

زندگی مهرداد دوم و اقدامات او به دلیل کمبود منابع تاریخی در دسترس، به طور کامل به تفصیل نمی‌تواند شرح داده شود. با این حال، او یکی از شخصیت‌های مهم در تاریخ اشکانیان بوده است که نقش مهمی در استقرار و تثبیت امپراتوری اشکانی ایفا کرده است.

اقدامات مهرداد دوم اشکانی

مهرداد دوم در طول 33 سال سلطنت موفق شد سرزمین های از دست رفته را بازیابی کند، اوضاع را دوباره تثبیت کند و همچنین سرزمین های جدیدی را فتح کند. بنابراین نجات امپراتوری رو به زوال پارت و تبدیل مجدد آن به یک قدرت منطقه ای.

  1. در شرق، او قبایل کوچ نشین باختر را که دو سلف قبلی او را کشته بودند، شکست داد و فتح کرد. او بیعت شاراسین را در غرب به دست آورد.
  2. پادشاهی شورشی الیمایس و همچنین اعراب را که پیوسته به بابل حمله کرده بودند، شکست داد. او برای اولین بار حکومت اشکانیان را به قفقاز گسترش داد، جایی که پادشاهی های ارمنستان، ایبریا و احتمالاً آلبانی قفقاز به دولت های تابع پارت تبدیل شدند.
  3. او همچنین دورا-اوروپوس را در سوریه از سلوکیان که در این زمان ضعیف شده بودند و گرفتار درگیری ها و مبارزات داخلی بی وقفه بودند، گرفت.

نقشه ایران در زمان مهرداد دوم

در زمان مهرداد دوم، امپراتوری اشکانی در اوج خود از سوریه و قفقاز تا آسیای مرکزی و هند گسترش یافت. مهرداد دوم برای اولین بار با چین روابط دیپلماتیک برقرار کرد و پس از آن راه ابریشم به روی تجارت باز شد. او همچنین اولین معاهده بین پارت و روم را در سال 92 قبل از میلاد منعقد کرد.
نقشه ایران در زمان مهرداد دوم

 

سکه مهرداد دوم اشکانی

سکه های فوق العاده زیبا و باکیفیت مهرداد دوم اشکانی طبقه بندی شده به عنوان سلوود نوع 24، ضرب شده در سلوکیه، مهرداد دوم را به عنوان یک جوان بالغ با شگفت انگیزترین نمایش قدرت در بیان خود نشان می دهد.

سکه مهرداد دوم اشکانی

گردن ضخیم غیرممکن، بینی شاهین و برآمدگی ابروهای قوی همان چیزی است که در نگاه اول خودنمایی می کند. این سکه مهرداد دوم اشکانی شاید در حال حاضر بهترین شواهد بصری هستند که نشان می‌دهد مهرداد دوم می‌توانست چه شکلی باشد.

سرچشمه ها: حسن پیرنیا. تاریخ کامل ایران. موسسه انتشارات نگاه. ص. ۱۵۱.

سوالات متداول

 

قیمت سکه اشکانی مهرداد دوم:

سکه های مهرداد دوم اشکانی عمدتا از جنس نقره بوده اند که جدای از ارزش نقره آن ارزش قدمت آن بی نهایت بالا است.


در زمان مهرداد دوم ایران با چه کشوری همسایه بود؟

معروف ترین کشور ها عبارت بود از: روم، چین، هند و اعراب و…


مهرداد دوم کجایی بود؟

مهرداد دوم از نوادگان ارشک بود و از نسل پارت ها.


پایتخت مهرداد دوم؟

سلوکیه پایتخت ایران در زمان مهرداد دوم بود.


جانشین مهرداد دوم اشکانی؟

گودرز یکم جانشین مهرداد دوم بود.


مهرداد دوم چگونه کشته شد؟

در سال 91 پیش از میلاد مهرداد دوم به مرگ طبیعی درگذشت.


مهرداد دوم پادشاه کدام سلسله بود؟

او هشتمین شاه از سلسله اشکانیان بود.

4 2 رای ها
رأی دهی به این نوشته
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
اندیشه خود را به یادگار بگذارید!x