نرسی شاه ساسانی

0 624

نرسه نوه یزدگرد سوم آخرین بازمانده از دودمان بزرگ ساسانی بود که در واقع پسر فیروز سوم و نوه یزدگرد سوم ساسانی است. دودمان یزدگرد پس از متلاشی شدن ارتش امپراتوری ساسانی به شمال شرق ایران رفتند. نرسی پس از مرگ پدرش فیروز سوم که در تبعید بود در سال 679 میلادی که در سرزمین چین بود، شاه خوانده شد. نرسی در سرزمین چین به سرداری ارتش تانگ انتخاب شد.

نرسی نوه یزدگرد سوم یا نرسه پسر پیروز سوم، خاطرات تلاش های پدرش فیروز سوم و تلاش های خود وی برای مهاجرت پارسیان به دولت چین را در کتابی نوشته است.نرسی در کتابش آورده است که امپراتوری چین موافقت کرد که به پیروز سوم یاری برساند و امپراتوری ساسانی را از نو از اعراب باز پس گیرد ولی در این بین امپراتور چین می میرد در این هنگام هیاتی از اعراب به دربار چین می آیند و رای امپراتور جدید را می زنند و پیروز سوم که تنها امیدش کمک چینی ها برای باز پس گیری ایران بود از بین می رود.

نرسی در سال 679 میلادی با سپاهی که گرد آورده بود به ایرانشهر در شرق امپراوری ایران حمله میکند و تمام عمر خود را (سی سال) در طخارستان با اعراب می جنگد.

از دیگر اقدامات نرسی این است که موفق شد موافقت دربار چین را برای اقامت ایرانیان جلب کند. پس از مرگ نرسی دیگر از بازماندگان یزدگردسوم آگاهی نداریم، ما فقط این را می دانیم که آنان به دربار امپراتوری چین پناه بردند و بقیه عمر خود را در آنجا گذراندند و ایرانیان به ویژه ایالت های شرق در ایران همچنان چشم به راه پادشاه ماندند.

5 1 رای
رأی دهی به این نوشته
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
4
0
اندیشه خود را به یادگار بگذارید!x