پروشات ( شاهدخت هخامنشی )

0 237

پروشات شاهدخت هخامنشی ، دختر اردشیر سوم و آتوسا و خواهر اردشیر چهارم بود ، که در پارس چشم به جهان گشود . او از دودمان هخامنشی و دارای دین و مذهب مزدیسنا بود . گفته شده که او یکی از سه زن ایرانی ‌ای بود که به ازدواج اسکندر درآمده‌ بودند .

بعد از کشته شدن اردشیر سوم در سال ۳۳۸ پیش از میلاد به وسیله باگواس خواجه که محرم و وزیر وی بود ، اکثر فرزندان وی نیز توسط باگواس به قتل رسیدند اما آتوسا ، همسر اردشیر سوم با سه دختر او که یکی از آنان پروشات نام داشت جزو کسانی بودند که از مرگ نجات یافتند . پس از کشتن اردشیر سوم ، باگواس خواجه پسر کوچک شاه ، به نام ارشک را با نام اردشیر چهارم همچون پادشاهی دست نشانده ، بر تخت سلطنت نشاند و در اصل خود زمام تمام امور کشور را بر عهده گرفت .
بعد از کشته شدن داریوش سوم و منقرض شدن سلسلهٔ هخامنشی به وسیله اسکندر ، در سال ۳۲۴ پیش از میلاد اسکندر تلاش کرد جهت به وجود آوردن دوستی بین ایرانیان و مقدونی‌ ها که قوام امپراتوری نو بنیاد وی جز بر اساس آن استوار نمی‌ شد ، طرحی تازه بریزد . وی از این رو در بهار سال ۳۲۴ پیش از میلاد مهمانی با شکوهی به نام ازدواج دسته‌ جمعی شوش برپا کرد که در آن ضیافت اسکندر به همراه ۸۰ تن از افسران و سرداران خویش با زنان پارسی وصلت کردند . خود او با استاتیرا و پروشات به‌طور همزمان پیمان زناشویی بست و خود را به دو شاخه خاندان هخامنشی متصل کرد .

« مرگ پروشات »
گفته شده سرانجام پس از مرگ اسکندر ، پروشات و استاتیرا به امر روشنک در سال ۳۲۳ پیش از میلاد کشته شدند .

0 0 رای ها
رأی دهی به این نوشته
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
اندیشه خود را به یادگار بگذارید!x