گوهر خان سلطان

0 362

گوهرخان سلطان ، متولد ۱۶۰۵ در استانبول ، وی در ۱۶۶۰ در سن ۵۵ سالگی در استانبول درگذشت ، سپس او را در آرامگاه پدرش سلطان احمد ، در مسجد آبی به خاک سپردند .
او دختر سلطان احمد یکم از همسرش کوسم سلطان ، و نیز خواهر عثمان دوم ، مراد چهارم ، ابراهیم یکم و عمه محمد چهارم بود .

گوهر خان سلطان سه بار ازدواج کرد ، بار اول با آغوز محمد پاشا ، بار دوم با ثوپال رجب پاشا و بار سوم با مصطفی پاشا ( احتمالا ) پیمان زناشویی بست .

او از خاندان عثمانی و دین و مذهبش اسلام بود .

گوهرخان در سال ۱۶۰۵ در استانبول زاده شد و احمد سلطان او را به افتخار عمه بزرگ خود گوهرخان نامید .

گوهرخان در سال ۱۶۱۲ زمانی که فقط چهار و یا پنج سال داشت به دستور پدرش با دریاسالار داماد آغوز قره محمد پاشا پیمان زناشویی بست . در همین زمان خواهر دیگرش عایشه سلطان به عقد وزیراعظم ناسوح پاشا درآمد . بعدا در سال ۱۶۱۴ پاشا وزیراعظم شد و تا سال ۱۶۱۶ در این سمت باقی ماند . در دوران حکومت و سلطنت عثمان دوم محمد پاشا دوباره وزیراعظم شد اما دوباره برکنار و خلع شد و در سال ۱۶۲۱ برای مبارزه و نبرد با لهستان راهی شد اما در طول راه از دنیا رفت و گوهرخان بیوه شد .

در سال ابتدائی و آغازین سلطنت مراد چهارم به دلیل شورش‌های متوالی در قلمرو عثمانی شاهزاده‌ خانم‌ها ازدواج‌های سیاسی متعددی انجام دادند ، گوهرخان در سال ۱۶۲۴ با دستور والده کوسم سلطان به عقد توپال رجب پاشا درامد ، رجب پاشا در سال ۱۶۳۲ بعد از اعدام حافظ پاشا وزیراعظم شد اما به علت همدست بودن در شورش و قتل حافظ پاشا مدتی بعد اعدام شد .
گوهرخان از ازدواج دوم خود یک دختر داشت ، صفیه خانم سلطان که در سال ۱۶۴۴ با اباضه سیاووش پاشا وصلت کرد . سرنوشت وی پس از مرگ توپال رجب پاشا معلوم نیست اما طبق گفته محمد ثریا تاریخ نویس عثمانی وی با کانبورزاده مصطفی پاشا ازدواج کرده است .

0 0 رای ها
رأی دهی به این نوشته
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
اندیشه خود را به یادگار بگذارید!x