بارسینه ( دختر آرتاباز دوم )

0 896

بارسینه ( یونانی : Βαρσίνη ؛ ) دختر آرتاباز دوم ، فرمانده و اشراف زاده پارسی و نیز ساتراپ ایرانی فریگیه هلسپونت بود . وی یک زن یونانی رودسی بود ، که در سال ۳۶۳ پیش از میلاد زاده شد . او خواهر زاده سرداران یونانی ، منتور و ممنون بود . بارسینه نخست همسر دایی‌ا ش منتور شد و بعد از مرگ وی با دایی دوم خود ، ممنون پیمان زناشویی بست .

« زندگی نامه »
در سال ۳۳۴ پیش از میلاد ، سالی که اسکندر به ایران هجوم برد ، ممنون بارسینه و فرزندانش را برای ابراز وفاداری خود به عنوان گروگان به سوی داریوش سوم راهی کرد و در سال بعد ، زمانی که مقدونیان دمشق را تسخیر کردند ، بارسینه به دست اسکندر افتاد . گفته شده که بارسینه معشوقه اسکندر بود و از وی باردار شد و هراکلس مقدونی را به دنیا آورد . رابطه وی با اسکندر بسیار مشکوک و شبهه ناک است .
از پنج منبع اصلی ، فقط پلوتارک و ژوستین از بارسینه به عنوان معشوقه اسکندر یاد می ‌کنند . آریان نیز یک بار به بارسینه اشاره می‌ کند نه اینکه وی معشوقه اسکندر باشد ، بلکه اسکندر در ازدواج دسته‌جمعی شوش ( یک مراسم عروسی بزرگ بود که به وسیله اسکندر مقدونی در سال ۳۲۴ پیش از میلاد در شهر شوش ، یکی از پایتخت‌ های دوران هخامنشی ، صورت گرفت ) دختر بارسینه و منتور را به همسری نئارخوس یکی از سرداران و سرکردهٔ نیروی دریایی خود درمی‌آورد . احتمالاً روابط بارسینه و اسکندر برای توجیه پدر و مادردار بودن هراکلس ساخته شده ‌است .
نئارخوس که داماد بارسینه بود ، بعد از دوازده سال از مرگ اسکندر در سال ۳۲۳ پیش از میلاد ، از ادعای هراکلس برای تاج و تخت سلطنت پشتیبانی و حمایت کرد ، وی در آن زمان هفده ساله بود ، این به این معنی است که وی حدود ۵ سال بعد از ملاقات احتمالی بارسینه و اسکندر در دمشق در سال ۳۳۳ پیش از میلاد ، متولد شده‌ است . گاه بارسینه با استاتیرا ، دختر داریوش سوم و همسر اسکندر ، که ممکن است « بارسینه » نامیده می‌ شده ، اشتباه گرفته می‌ شود .

« مرگ بارسینه »
سرانجام بارسینه در سال ۳۰۹ پیش از میلاد توسط پلی‌ پرخون ( یک فرمانده نظامی مقدونی بود که به فیلیپ و اسکندر خدمت می ‌کرد ) و به تحریک کاساندر ، به قتل رسید .

2.8 4 رای ها
رأی دهی به این نوشته
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
1
0
اندیشه خود را به یادگار بگذارید!x