5 کشوری که مغول ها را شکست دادند

1 2,328

مغول ها را کی شکست داد؟ مغول‌ها در دوران خود، که به عنوان دورهٔ امپراتوری مغول (۱۲۰۶–۱۳۳۵) شناخته می‌شود، به گسترش بزرگی در آسیا و اروپا پرداختند. اما تعدادی از کشورها و امپراتوری‌ها توانستند مقاومت کنند و از تسخیر مغول‌ها جلوگیری کنند.

مغول ها را کی شکست داد؟

در ادامه به معرفی این 5 کشور می پردازیم. این موارد تا حد زیادی نمونه‌هایی از شکست‌های مغول‌ها هستند و در سراسر تاریخ، مقاومت‌ها و تضادها باعث ایستایی و یا شکست امپراتوری‌ها و امپراتوران شده‌اند.

ویتنام

شکست مغول ها در ویتنام

حملات مغول به ویتنام در قرون وسطی اتفاق افتادند. ارتش مغول ها در ابتدا از ویتنامی ها شکست خوردند. در دورهٔ ۱۲۷۷ تا ۱۲۸۸، هولاگو خان، نخستین پسر چنگیز‌خان و نوهٔ چنگیزخان، اقدام به تصرف برخی نواحی ویتنام کرد. این حملات نقش مهمی در تاریخ میانهٔ ویتنام ایفا کردند و تأثیرات طولانی‌مدتی بر این منطقه گذاشتند.

هندوستان

مغول ها را کی شکست داد

دولت‌های مختلف هند، از جمله دولت دهلی و گجارات، مقاومت نشان دادند و توانستند از تسخیر مغول‌ها جلوگیری کنند. حملات مغول به هند در سدهٔ ۱۳ به وقوع پیوستند. چنگیز‌خان، پسر چینگیز‌خان، با حمله به دلهی در سال ۱۲۲۱ و تأسیس سلسلهٔ خلاجی در هند، موجب تأسیس امپراتوری خلاجی شد. تیمور لنگ، حفید چنگیز‌خان، نیز در سدهٔ ۱۵ با حملات به هند، به شهر دلهی تصرف کرد. این حملات تأثیرات فراوانی بر فرهنگ، هنر و تاریخ هند گذاشتند.

مصر

شکست مغول ها در مصر

حمله معروف مغول‌ها به مصر در سدهٔ ۱۳ اتفاق افتاد. در سال ۱۲۵۸، دولت مملوک مصر تحت حکومت سلطان صلاح‌الدین خلیل، با مغول‌های حکومت ایلخانان در جنوب‌غرب آسیا درگیر شد. سلطان صلاح‌الدین خلیل به نقطهٔ نزدیکی آبله‌قا، نزدیک قاهره، نبرد مغول‌ها را به سرانجام رساند.
این نبرد به نام “نبرد عین‌جالوت” شناخته می‌شود و با شکست مغول‌ها پایان گرفت. این واقعه موجب مهار تهاجمات مغولی به منطقهٔ مصر شد و ایلخانان همچنین با دشمنی‌های داخلی و مشکلات دیگر مواجه شد.

ژاپن

حمله مغول ها به ژاپن

کوبلای خان از سلسله یوان در سال های 1274 و 1281 برای فتح مجمع الجزایر ژاپن پس از تسلیم پادشاهی کره ای گوریو به سلطنت، تلاش های نظامی عمده ای انجام داد. ولی مغول ها در دریا گرفتار طوفان شدند و پس از رسیدن به خشکی از ژاپنی ها شکست سختی خوردند.

اندونزی

شکست چنگیز خان در اندونزی

سلسله یوان تحت رهبری کوبلای خان در سال 1293 با 20000 تا 30000 سرباز تلاش کرد تا به جاوه، جزیره ای در اندونزی مدرن حمله کند. این به عنوان یک لشکرکشی تنبیهی علیه کرتانگارا از سینگهاساری بود که از پرداخت خراج به یوان خودداری کرده بود و یکی از فرستادگان خود را معلول کرده بود. تلاش مغولان برای فتح اندونزی در نهایت ناموفق بود و مجمع الجزایر اندونزی خارج از کنترل امپراتوری باقی ماند.

جمع بندی
توجه داشته باشید که این مثال‌ها تا حد زیادی عمومی هستند و جزئیات تاریخی ممکن است متفاوت باشند. همچنین، مغول‌ها نه تنها به عنوان مهاجمان شناخته نمی‌شوند، بلکه به عنوان مؤسسان امپراتوری‌هایی مانند امپراتوری تیموریان در هند و امپراتوری ایلخانی در ایران نیز شناخته می‌شوند.

سرچشمه: تاریخ پارسی – بردیا

3.2 5 رای ها
رأی دهی به این نوشته
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
اندیشه خود را به یادگار بگذارید!x