آتشکده قره تپه در فامنین

2 3,506

آتشکده باستانی واقع در فامنین همدان که امروزه به نام آتشکده قره تپه شناخته می شود که در 4 کیلومتری جنوب فامنین قرار دارد. قدمت این آتشکده به زمان ساسانیان بر میگردد که در زمان ایشان دین رسمی کشور دین زرتشتی بوده است و در هر شهری یک یا چند آتشکده بنا میشده است که به عنوان پرستشگاه مردم آن زمان بوده است.

هر چند که دین زرتشتی از زمان های بسیار دور دین ایرانیان بوده است ولی در زمان ساسانیان تعصب و اهمیت خاصی به دین در کشور به وجود آمد که همین موضوع باعث قدرتمند تر و یک پارچگی کشور شد. به طوری که حتی پادشاهان ساسانی با پای پیاده به آتشکده ها میرفتند و در هر جشنی هدایای گرانبهایی را برای آتشکده ها ارسال میکردند.

آتشکده قره تپه که امروزه فقط ویرانه های آن باقی مانده است در سال 1382 در فهرست آثار ملی ثبت شد. هر چند که این منطقه در کل بسیار قدیمی بوده و جای کاوش و بررسی فراوان دارد.

تپه باستانی قره تپه در فامنین

تپه باستانی قره تپه در فامنین

تپه باستانی قره تپه در فامنین

تپه باستانی قره تپه در فامنین
متاسفانه همانند همه بناهای تاریخی دیگر در کشور این منطقه هم به حال خود رها شده است و هیچ اقدامی جهت حفظ و بازسازی و مراقبت از این اثر باستانی نمیشود و همانطور که در تصویر می بینید مکانی برای خالی کردن زباله و … تبدیل شده است. در صورتی که اگر این اثر به ظاهر ساده و بی اهمیت در کشور دیگری قرار داشت نه تنها آن را بازسازی کرده و میتوانستند منبع درآمدی از راه گردشگری برای شهرشان ایجاد کنند بلکه با کاوش در این محل می توانستند به حقایق تاریخی و شاید اسناد تاریخی مهمی دست یابند.

تپه باستانی قره تپه در فامنین

قره تپه در زبان محلی فامنین به معنای سیاه می باشد که به معنای تپه سیاه می باشد. فامنین شهر کوچکی است که در 65 کیلومتری همدان واقع شده است.

سرچشمه: تاریخ پارسی

5 1 رای
رأی دهی به این نوشته
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
3
0
اندیشه خود را به یادگار بگذارید!x