سلطان مراد عثمانی ( مراد اول)

0 1,218

پس از درگذشت ناگهانی اورخان ، فرزندش مراد اول(سلطان مراد عثمانی) به سلطنت رسید.

سلطان مراد اول بسیار جنگجو و قدرت طلب بود . او به سرعت در طی جنگ های پی در پی قلمرو عثمانی را گسترش داد.مراد اول فردی عادل و سخت گیر در عمل به قوانین بود. او همینطور در ساخت بناهای مختلف مانند مسجد ها ،کاروانسرا ها و مدارس می کوشید.

سلطان مراد توانست بیش از هر زمان دیگری سپاه عثمانی را قدرتمند سازد ، به طوری که توانست همزمان در آسیا و اروپا مشغول کشور گشایی شود.

در سال 1361 میلادی ، سلطان مراد موفق به فتح ادیرنه شد. از آنجا که استحکامات نظامی ادیرنه به میادین جنگی اروپا نزدیک بود ، سلطان مراد ، ادیرنه را پایتخت خود اعلام کرد.

در دهه 1360 میلادی تلاش های بسیاری توسط مجارستان و ایتالیا و امپراتور بیزانس برای بیرون راندن ترک ها از محدوده بالکان انجام شد. اما هیچ کدام مانع حرکت عثمانی ها نشد.

پس از فتح مقدونیه ، صرب ها و امپراتوری بیزانس ، تهدید عثمانی را حس میکردند و عملیات های مشترک زیادی برای سرکوب نیروز عثمانی انجام دادند که در نهایت آخرین عملیات آنها یعنی عملیات مشترک عمران صرب در سال 1371 میلادی در مارتیزا و مقدونیه به شکست خورد.

هیمنطور حاکمان بالکان تسلیم مراد شدند و یکی پس از دیگری او را به رسمیت شناختند.

مراد توانست در حوالی سال 1380 در آناتولی و روملی نخستین امپراتوری را پی ریزی کند . عثمانی ها در سه جهت مشغول به پیشروی شدند : در مرکز با پیشروی در دره مارتیزا به کوهپایه های بالکان رسیدند و از آنجا راهی صوفیه شدند. هدف عثمانی ها در جناح راست ، دره توجنا بود و در سمت چپ نیز مرزهای جنوبی هدف بود که فرماندهی آن در دست اورنوز بود.

در سال 1383 میلادی سیرز و در سال 1387 میلادی تسلیم عثمانی شد.

توسعه و تثبیت حکومت عثمانی

سلطان مراد اول ، دوران توسعه و تثبیت حاکمیت عثمانی ها را رقم زد . پس از تصرف آنکارا که از مهم ترین شهر های سیاسی و اقتصادی آن زمان بود ، عثمانی ها گام بزرگی در توسعه خود برداشتند.سر انجام در سال 1387 مراد وارد قونیه شدند.

در زمان اقامت مراد در آناتولی ، حالکم بوسنی و صرب ها در بالکان دست به شورش زدند.بهار سال بعد مراد رای سرکوب صرب ها راهی شد و پس از پیروزی های درخشان حضور خود در بالکان را تثبیت کرد.

سر انجام در خلل جنگ ، وی توسط یکی از زخمیان صرب ، با ضربه یک خنجر کشته شد.

2.5 2 رای ها
رأی دهی به این نوشته
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
اندیشه خود را به یادگار بگذارید!x