آرشاک یکم ارمنستان ( شاهزاده اشکانی )

0 242

آرشاک یکم ارمنستان ( به ارمنی : Արշակ ) یک شاهزاده اشکانی از نژادی ایرانی و یونانی بود که در سال ۳۵ به عنوان یک پادشاه تحت حمایت روم در ارمنستان به سلطنت رسید .

« زندگی »
آرشاک یکم پسر اول پادشاه اشکانی اردوان سوم اشکانی هجدهمین شاهنشاه اشکانی بود . وی در امپراتوری اشکانی زاده و بزرگ شد . آرشاک اول به افتخار روابط اشکانی و پونتوس ( نام سرزمینی باستانی در جنوب دریای سیاه در ترکیه کنونی‌ است ، در عصر تاریک یونانی یونانی‌ های یونیه آغاز به ساخت شهر هایی در این قلمرو کردند ، این نام در پایان دوران کلاسیک بیشتر به بخش شمالی آناتولی داده ‌می ‌شد ، پونتوس با کاپادوسیه و ارمنستان هم‌مرز بود ) با این نام به عنوان حکمران حکومت کرد .
پس از درگذشت پادشاه تحت حمایت روم ارمنستان آرتاسش سوم ( پادشاه ارمنستان در حکومت پادشاهان بسفور بین سال‌های ۱۸ تا ۳۵ میلادی ) در سال ۳۵ میلادی ، اردوان سوم می ‌خواست پسرش را به تخت فرمانروایی ارمنستان برساند . اردوان آرشاک یکم را با لشگری نیرومند به ارمنستان فرستاد و وی را پادشاه ارمنستان کرد . امپراتور روم تیبریوس ، حاضر به پذیرفتن فرمانروایی آرشاک بر ارمنستان نشد چرا که شخص مورد نظرش برای پادشاهی ارمنستان شاهزاده ای اهل ایبری به نام مهرداد بود .

« مرگ آرشاک یکم »
در کمتر از یک سال از نخستین سال سلطنت آرشاک ، در سال ۳۵ میلادی وی به وسیله درباریانش مسموم و کشته شد . بعد از درگذشت آرشاک اردوان فرزند دیگرش با نام ارد را بجای آرشاک به پادشاهی ارمنستان رساند .

0 0 رای ها
رأی دهی به این نوشته
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
اندیشه خود را به یادگار بگذارید!x