فرهاد چهارم ( چهاردهمین شاه اشکانی )

0 796

فرهاد چهارم یا اشک چهاردهم ، چهاردهمین پادشاه اشکانی است ، که از سال ۳۷ پیش از میلاد تا سال ۲ پیش از میلاد سلطنت کرد . پدر او ارد دوم از سلطنت کناره‌ گیری کرد و مقام و جایگاه پادشاهی را به او واگذار کرد .
پس از او فرهاد پنجم و ملکه موزا به عنوان پادشاه اشکانی بر تخت نشستند . وی از دودمان اشکانیان و دارای دین و مذهب مزدیسنا بود .
فرهاد پنج همسر با نام های اولنایر ، کلئوپاترا ، بیستیباناپس ، باسیرتا و موزا داشت . وی همچنین صاحب چهار فرزند با نام های فرهاد پنجم ، فرهاد ، بهنام یکم و کارن بود .

فرهاد چهارم همین که بر تخت سلطنت نشست ، برادران خود را به قتل رساند . پدر او که هنوز زنده بود ، او را به خاطر کار ناپسندش مورد سرزنش و ملامت قرار داد و فرهاد پدر خود را بخاطر این مخالفت به قتل رساند ، وی بعد توسط تیرداد از سلطنت خلع شد و بعد از چند سال دوباره به سلطنت بازگشت و با بازگشتش بر قدرت نخستین امپراتور روم برای او کنیز بسیار زیبایی به نام تراموزا که بعدا به ملکه موزا اشکانی تبدیل شد ، فرستاد . این زن ملکه اعظم و اصلی اشکانی و مادر تنها وارث کشور و یگانه همسر فرهاد بود و در اواخر حکومت فرهاد تا زمان کشته شدن فرهاد توسط وارث و ملکه اش موزا ، به عنوان نایب السلطنه اداره و کنترل کشور را به تنهایی در دست داشت و پس از مرگ فرهاد مادر و پسر به صورت فرمانروای مشترک بر تخت سلطنت نشستند و تاجگذاری کردند .

فرهاد چهارم به دلیل پیروزی بر رومیان مغرور و بسیار خشن شد . تغییر رفتار او نابسامانی‌ های بسیاری را سبب شد و ارتشیان و بزرگان و سران کشور از او ناراضی شدند . در سال ۳۲ پیش از میلاد شخصی به نام تیرداد فرهاد را از سلطنت برکنار کرد و وی را به آسیای میانه فراری داد . مردم و بزرگان که از فرهاد به دلیل تندروی‌ ها و تغییر رفتارش ناراضی بودند ، با بر تخت نشستن تیرداد هیچ مخالفتی نکردند . در سال ۳۰ میلادی فرهاد چهارم با کمک و پشتیبانی سکاها موفق شد بر تیرداد چیره شود و او را شکست و به سوریه فراری دهد و خود دوباره به سلطنت بازگردد . تیرداد یکی از پسران فرهاد را به عنوان گروگان با خود به سوریه و به نزد اکتاویوس فرمانروای سوریه برد و پسر فرهاد را به رومیان تحویل داد . او از اکتاویوس که در آن زمان آگوستوس نامیده می‌شد ، درخواست کمک و یاری کرد ، ولی آگوستوس از این کار خودداری کرد .
بعد از گذشت هفت سال از این اتفاق ، مذاکراتی میان آگوستوس و فرهاد صورت گرفت . اکتاویوس ، پسر فرهاد را به ایران باز پس فرستاد و خواستار باز پس دادن پرچم ‌های روم شد که ایرانیان در جنگهایشان با رومیان به غنیمت گرفته بودند . آگوستوس برخلاف کراسوس و مارک آنتوان از درگیر شدن و جنگ با ایرانیان خودداری کرد و به باز پس گرفتن پرچم ‌ها بسنده کرد . رومیان بعد از دریافت پرچم‌ هایشان جشن‌ های بزرگ و مفصلی برپا کردند . آگوستوس با فرهاد مناسبات دوستانه‌ای برقرار کرد و بخاطر تحکیم این روابط کنیزکی ایتالیایی به نام موزا را برای فرهاد فرستاد .

« تاثیر ملکه موزا بر فرهاد چهارم »
ملکه موزا برای اینکه موفق شود پسری را که از فرهاد داشت ، به سلطنت برساند ، فرهاد را تحریک کرد تا دیگر پسرانش را به روم بفرستد تا در آنجا ساکن شوند . فرهاد چهارم بنابر میل و خواسته موزا پسرش فرهاد را که از او بود ، به جانشینی خود برگزید . در سال ۲ پیش از میلاد فرهاد توسط همسر خود ملکه موزا و فرزندش فرهاد که بعد از او به عنوان فرهاد پنجم به همراه ملکه موزا اشکانی به سلطنت رسیدند ، مسموم شد . بعد از مرگ فرهاد چهارم استحکام و ثبات در شاهنشاهی اشکانی و به ویژه در خاندان پادشاهی به مرور کمتر و کمتر شد و موجبات نبردهای خانگی بسیاری را فراهم کرد که تنها به تضعیف شدن و سپس از بین رفتن شاهنشاهی اشکانی کمک کرد .

« مرگ فرهاد چهارم »
وی در سال ۲ پیش از میلاد درگذشت .

عکس فوق نگاره ای از سکه ی فرهاد چهارم ، شاهنشاه اشکانی میباشد .

0 0 رای ها
رأی دهی به این نوشته
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
2
0
اندیشه خود را به یادگار بگذارید!x