نکهت خانم ( همسر شاه عباس دوم صفوی )

0 299

نکهت خانم ، ملکه همسر ، شاه عباس دوم هفتمین شاهنشاه صفوی و ملکه مادر شاه سلیمان یکم هشتمین پادشاه صفوی بود . وی از خاندان صفوی و دارای دین و مذهب اسلام شیعه بود .
او از ازدواجش با شاه عباس دوم صاحب یک فرزند به نام سلیمان یکم شد .
نکهت خانم در مقام ملکه مادر بود ، پیش از او آنا خانم و پس از او هلنا خانم در این جایگاه و مقام قرار داشتند .

« ملکه همسر »
نکهت خانم اصالتی چرکس داشت و همسر صیغه‌ ای شاه عباس دوم بود و هنگامی که شاه فقط ۱۶ سال داشت با وی همبستر شد و در فوریه سال ۱۶۴۶ سام میرزا ( سلیمان یکم ) را به دنیا آورد . وجاهت و صفات فوق ‌العاده نکهت آنچنان دل شاه عباس را برده بود که به مقام و جایگاه بانوی بانوان حرم شاهی رسید . وی رابطه بدی با نورالنساء خانم مادر حمزه میرزا داشت و وی را مسئول بر کناری پسرش از جانشینی سلطنت و تاج و تخت می‌ دانست .

« ملکه مادر »
زمانی که شاه عباس دوم از دنیا رفت ، بزرگان و سران کشور تصمیم گرفتند حمزه میرزا پسر کوچک وی را بر تخت سلطنت بنشانند ، ولی با مخالفت خواجه‌ ای که مسئول تربیت و پرورش شاهزاده بود رو به رو شدند و در نهایت به سلطنت رسیدن سام میرزا رای دادند . زمانی که خبر مرگ شاه عباس دوم را به نکهت خانم دادند و خواستار بردن سام میرزا شدند . نکهت به مخالفت با خواجه‌ ها پرداخت و فکر می ‌کرد که آن ‌ها نیت و هدف کشتن شاهزاده را دارند اما در نهایت با میانجیگری عده‌ ای از زنان حرمسر‌ا رضایت داد پسرش را ببرند .
ظاهراً نکهت خانم بوده که مدعی شده طالع نحسی سبب بیماری فرزندش شده و تاج ‌گذاری وی باید از نو انجام گیرد . خست را هم وی به شاه سلیمان آموخت .
وی همچون سایر زنان دربار اموالش را به مقابر امامان شیعه در عراق بخشید که در آن دوران « به‌ صورت رسمی » بر اساس عهدنامه زهاب تحت کنترل عثمانی ‌ها بودند . مشخص نیست که در سال‌ های بعد چه بر سر وی آمد .

« مرگ نکهت خانم »
درنهایت نکهت خانم در سال ۱۶۸۰ میلادی درگذشت .

0 0 رای ها
رأی دهی به این نوشته
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
اندیشه خود را به یادگار بگذارید!x