سپینود ( شهبانو و ملکه امپراطوری ساسانی )

0 431

سپینود شهبانوی ساسانی ، ملکه مادر ( به عنوان مادر یزدگرد دوم ) و همسر بهرام پنجم ( بهرام گور ) پانزدهمین شاهنشاه ساسانی بود که از سال ۴۲۱ تا سال ۴۳۸ میلادی بر ایران فرمانروایی میکرد . سپینود از این ازدواج صاحب یک پسر به نام یزدگرد دوم شد که پس از پدرش بهرام پنجم به عنوان شانزدهمین پادشاه ساسانی بر تخت سلطنت نشست .
به روایت شاهنامه فردوسی ، سپینود دختر شنگل ( شاه هندوستان ) بود که بهرام گور ، شاهنشاه ساسانی در سفر به هند دلبسته و عاشق وی شد و با او پیمان زناشویی بست و ملکه امپراطوری ساسانی شد .
وی از خاندان ساسان ( بواسطه ازدواج ) و دارای دین و مذهب مزدیسنا بود .

« ازدواج برزوی با سپینود دختر شنگل »
بهرام گور بعد از رسیدن به هندوستان خود را برزوی معرفی می‌ کند شنگل برای به کشتن دادن برزوی وی را به نبرد کرگدن و اژدها می‌ فرستد اما برزوی پیروز می ‌شود . بعد از کشتن کرگدن و اژدها به وسیله برزوی شنگل با دلی غمناک با بزرگان و لشکریانش مشورت می‌ کند و می‌ گوید با هر ترفندی این مرد را امتحان کردم ، تا وی را به‌ کشتن دهم اما موفق نشدم . این مرد اگر به ایران برود ما را نابود می‌ کند آیا پنهانی او را بکشیم ؟ شما چه راه حل و چاره‌ ای دارید ؟ اطرافیان او را از کشتن برزوی باز می دارند و نهی میکنند ، می ‌گویند این اقدام بدنامی به بار می ‌آورد و با کشتن او نیز ایران به ما هجوم خواهد آورد . وی ما را از چنگ اژدها و کرگدن نجات داد ، باید مردانگی پیشه کنیم . فردای آن روز شنگل فرستاده ا‌ی نزد برزوی می‌ فرستد و و برزوی را نزد خود فرا می‌ خواند . به او می‌ گوید به همسری تو دخترم را می ‌دهم به شرط آنکه کنار من بمانی ، در این صورت فرمانده ارتش من خواهی بود و در هندوستان جایگاه بزرگی خواهی داشت . برزوی می ‌پذیرد و شنگل سه دختر خود را می ‌طلبد برزوی یکی را انتخاب میکند که نامش سپینود بود . سپینود بنا به شاهنامه فردوسی همچون بهاری خرم با ناز بود . سپینود با بهرام مانند مَی در ظرف بلورین روشن بود .
معنای سپینود ، ترکیبی از « سپید » به معنای پاک و روشن یا سپیده صبح و « نود » که پسوند فارسی به معنای فرزند و بن و نهاد است . معنای ترکیب : پاک نهاد معنی دوم : ایرانیان باستان بر این باور بودند که در بهشت برف میبارد ، به دانه های برف بهشتی سپینود میگفتند .
تاریخ دقیق مرگ و تولد سپینود ، شهبانوی ساسانی مشخص نیست .

0 0 رای ها
رأی دهی به این نوشته
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
4
0
اندیشه خود را به یادگار بگذارید!x