شهریار ( فرزند خسرو پرویز و نوه هرمز چهارم )

0 401

شهریار فرزند خسرو پرویز ( بیست و چهارمین شاهنشاه ساسانی ، فرزند هرمز چهارم و نوهٔ خسرو اول ، انوشیروان بود که موفق شد در بحبوحهٔ کشمکش ‌های درباریان و فرماندهان نظامی و بزرگان حکومتی ، به قدرت برسد ) و شیرین ( از شهبانوان پرنفوذ ساسانی و محبوب ترین همسر خسرو پرویز ) و پدر یزدگرد سوم ( سی و پنجمین و واپسین شاهنشاه ایران و انیران از دودمان ساسانی ) بود .
شهریار از خاندان ساسان و دارای دین و مذهب مزدیسنا بود .

« زندگی نامه »
در دوران پادشاهی خسرو پرویز زمانی که او در هر چیزی سختگیر و جدی بود ، فرمان داد تا از فرزندانش مراقبت شدید کنند و هرگز بدون اجازه وی دست به ازدواج نزنند .
شهریار بدون اجازه پدر با کنیزی همبستر شد و پس از مدتی کنیز باردار و صاحب پسری بنام یزدگرد سوم شد . خسرو پرویز ( پدرش ) از این پیشامد باخبر و فرمان مجازات شهریار را داد ، آنها همچنین فرزند خردسال وی را گرفتند ، اما در این بین شیرین با نفوذ و تاثیری که بر همسر خود داشت ، اجازه نداد به شهریار و فرزندش آسیبی برسد .

« مرگ شهریار »
زمانی که شیرویه علیه پدرش خسرو پرویز دست به شورش زد ، تمامی برادران خود را به قتل رساند و در این قتل ‌عام خانوادگی ، پسران خسرو پرویز که مجموعاً هفده نفر بودند همگی به فرمان او کشته شدند . شهریار هم از کشته شدگان است .

0 0 رای ها
رأی دهی به این نوشته
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
اندیشه خود را به یادگار بگذارید!x