زندان قلعه فراموشی

0 291

قلعه فراموشی ساسانیان

حتما نام قلعه فراموشی (به فارسی میانه: انوشبرد) به گوشتان خورده است. این زندان که به نام زندان فراموشی یا دژ فراموشی نیز شناخته می شود، قلعه و زندان معروف سیاسی امپراتوری ساسانیان در خوزستان امروزی در جنوب غربی ایران بوده است. قلعه فراموشی ساسانیان بزرگترین و معروف ترین زندان آن دوره بود.


این قلعه فراموشی همانند قلعه باستیل در فرانسه بود چرا که جایی بسیار مخفوف و وحشت ناک بود که برای زندانی و از میان بردن اشخاص بلند مرتبه بوده که وجودشان برای کشور ایران و شاهنشاه خطرناک به حساب می‌آمده‌ است.

زندان قلعه فراموشی جایی بود که اگر کسی محکوم به زندانی در آنجا می شد به هیچ وجه ممکن نبود که از این زندان جان سالم به در ببرد.

چرا این زندان به قلعه فراموشی معروف شد؟

مردم و بزرگان و سراسر دربار این زندان را با نام ” قلعه فراموشی” می نامیدند. دلیل نام گذاری این بود که هر کسی به داخل این دژ می رفت دیگر هیچ کسی از او خبری نداشت و دیگر کسی نمی توانست با او در ارتباط بوده یا او را ببنید و او برای همیشه فراموش می شد.
هر چند که این در این گفته نیز استثنائاتی نیز وجود داشت و برخی افراد بودند که موفق به فرار از این زندان شده اند که در ادامه برایتان خواهیم گفت.


افراد معروفی که در قلعه فراموشی بودند

بسیاری از بلند پایگان ایرانی در این زندان بوده اند که از معروف ترین آنها، آرشاک دوم پادشاه ارمنستان می‌باشد. به نقل از پروکوپیوس، قباد پادشاه ساسانی که در طول پادشاهی اش دو بار بر تخت پادشاهی ایران ساسانی نشست، بار نخست در سال‌های ۴۸۸ تا ۴۹۶ میلادی و برای بار دوم ۴۹۹ تا ۵۳۱ میلادی) پس از محرومیت از تاج و تخت در آنجا زندانی بود و از همانجا فرار اختیار نمود.
قباد ساسانی تنها فردی بود که تا آن تاریخ موفق شد زنده از این زندان بیرون برود و تاج و تختش را باز پس گیرد.



قلعه فراموشی ساسانیان

ولی بعد ها در زمان شیرویه شاه ساسانی و پسر خسرو پرویز عده‌ای از زندانیان خطرناک آنجا را آزاد کرد و همین افراد خطرناک و دشمن خسرو پرویز، به او کمک نمودند تا توانست پدر خویش خسرو پرویز را از از پادشاهی خلع کند.

یکی از همین افراد خطرناک به نام زاد هرمز بود که فردی بد چهره با بدنی پر مو بود که به دستور شیرویه و بزرگان ایران با خنجری دو دم خسرو پرویز شاهنشاه بزرگ ایران را به قتل رساند.

سرچشمه: تاریخ پارسی – بردیا

5 1 رای
رأی دهی به این نوشته
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
8
0
اندیشه خود را به یادگار بگذارید!x